Tindakan Merotan Perlu di Kekalkan

Tindakan merotan murid perlu dikekalkan - Lee Lam Thye

email
comments
Tindakan merotan murid perlu dikekalkan - Lee Lam Thye
LEE: Sebelum hak merotan diberikan kepada guru, murid perlu diberikan kaunseling dan dimaklumkan kepada ibu bapa. -Gambar fail
PUTRAJAYA: Tindakan merotan murid perlu dikekalkan dalam Rang Undang-Undang Kanak-Kanak yang akan digubal Julai depan bagi tujuan mendisiplinkan mereka.


Naib Presiden Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye berkata merotan itu perlu sebagai alternatif terakhir.



Lee berkata sebelum hak merotan diberikan kepada guru, murid perlu diberikan kaunseling dan dimaklumkan kepada ibu bapa terlebih dahulu.



Kaedah terakhir itu hanya akan digunakan di peringkat sekolah bagi memberi mesej kepada murid supaya tidak mengulangi kesalahan. 



“Sebelum rotan itu digunakan, murid berkenaan harus diberitahu apa sebab dia dirotan.Dia mesti diberitahu dan tujuan merotan itu bukanlah bermaksud mencederakan dia,” kata Lee.



Lee berharap Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat mengkaji semula rang undang-undang itu dengan mengadakan perjumpaan bersama ibu bapa dan guru.



Sebelum ini, larangan merotan kanak-kanak di sekolah telah dikeluarkan terutama yang melibatkan hukuman merotan di khalayak ramai.



Merotan kanak-kanak menjadi isu hangat apabila kementerian membuat kenyataan akan menjadikan tindakan merotan sebagai satu kesalahan jenayah.

2 comments:

  Unknown

20 April 2015 at 16:33

assalam...tahniah berjaya bina blog yg teratur susunannya dan sistematik.storyboard menerangkan perkara yang saya tidak perlukan.apa yg diperlukan tidak diterangkan dgn jelas

  Blogger

6 March 2020 at 00:25

If you're looking to lose kilograms then you need to try this brand new custom keto meal plan diet.

To design this keto diet service, certified nutritionists, personal trainers, and professional chefs joined together to produce keto meal plans that are efficient, suitable, money-efficient, and satisfying.

Since their grand opening in early 2019, hundreds of clients have already transformed their body and well-being with the benefits a proper keto meal plan diet can provide.

Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover eight scientifically-proven ones given by the keto meal plan diet.